Uw huis laten taxeren in Nijmegen -  40155

Uw huis laten taxeren in Nijmegen

Gaat u verbouwen of verhuizen naar een nieuwe woning? Of wilt u graag een financiering aanvragen bij de bank? Een taxatierapport geeft u een goed beeld van de (meer)waarde en alle bijzonderheden van een huis. De erkende taxateurs van Strijbosch Thunnissen Makelaars in Nijmegen taxeren uw huis snel en deskundig, zodat u weet waar u aan toe bent.

Ja, ik wil een taxatie voor mijn huis aanvragen

Hoe mogen we contact met u opnemen?
  • Gecertificeerde taxateurs
  • Specialistische kennis
  • Digitaal taxatierapport
  • Snel en deskundig
  • Heldere waarde onderbouwing
Particulier - Taxeren

Wat staat er in een taxatierapport?

Een taxatierapport gaat verder dan een waardebepaling van een huis. Bij het opstellen van een taxatierapport kijkt Strijbosch Thunnissen Makelaars in Nijmegen namelijk verder dan alleen de waarde van het huis of appartement. Ook de onderhoudsstaat van de woning, de ontwikkelingen in de omgeving, eventuele juridische aspecten en de duurzaamheid van de woning nemen wij op in het taxatierapport. Zo krijg u een compleet beeld waar u vervolgstappen mee kunt zetten.

Lees ook onze blog: Het verschil tussen een taxatie en een waardebepaling.

Particulier - Taxeren

Wanneer laat u een woning taxeren?

Een taxatierapport is in verschillende situaties noodzakelijk. Natuurlijk wilt u weten wat de waarde van uw toekomstige woning of uw verbouwde huis is. Daarnaast komt een taxatierapport ter sprake wanneer u een hypotheek oversluit of renteverlaging aanvraagt. Maar ook wanneer u gaat scheiden, een boedelverdeling maakt of bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde kunt u uw huis laten taxeren door Strijbosch Thunnissen Makelaars in Nijmegen.

Zo verloopt een taxatie

Particulier - Taxeren
Volgende: De afspraak
Particulier - Taxeren
Particulier - Taxeren
Volgende: Het taxatierapport
Particulier - Taxeren
Particulier - Taxeren
Volgende: Het dossier
Particulier - Taxeren

Het dossier

Om een taxatierapport te kunnen opmaken hebben wij diverse documenten nodig, zoals het eigendomsbewijs en het definitieve energielabel van de woning. Mocht het om een appartement gaan dan hebben wij ook de splitsingsakte en de stukken van Vereniging van Eigenaren nodig.

Volgende: Het dossier

De afspraak

Vervolgens zal er een afspraak worden ingepland, zodat we de woning kunnen opnemen. De afspraak neemt ongeveer een halfuur tot één uur in beslag. De woning wordt opgenomen door een van onze taxateurs. De taxateur zal een aantal vragen stellen over de woning om zoveel mogelijk informatie te winnen. Tevens zal de taxateur foto’s maken van diverse verblijfsruimtes om het rapport compleet te maken.

Volgende: Het dossier

Het taxatierapport

Vervolgens zal het rapport worden uitgewerkt op kantoor. Mocht het om een NWWI (Nederlands Woning Waarde Instituut) taxatie gaan dan zal deze eerst gecontroleerd worden door het NWWI. Als u of het NWWI akkoord hebben gegeven op het concept, dan ontvangt u het definitieve taxatierapport. Tot slot zal de afhandeling en facturatie worden uitgevoerd.

Volgende: Het dossier

Veelgestelde vragen over woningtaxaties

Bij het aanvragen van een hypotheek voor het kopen van een nieuw huis is een taxatie nodig. Laat deze taxatie niet uitvoeren door uw eigen makelaar maar vraag een onafhankelijke partij om de taxatie uit te voeren. Het is wettelijk namelijk niet toegestaan om deze taxatie door uw makelaar uit te laten voeren in verband met belangenverstrengeling.

Een taxatierapport wordt gevalideerd als deze door een (NWWI) validatie-instituut in Nederland is geverifieerd. Tijdens deze validatie wordt er gecontroleerd of het rapport aan de gestelde eisen en regelgeving voldoet die zijn opgesteld door het NWWI. Zo wordt er bepaald of de waarde juist is opgesteld. Hierbij wordt het rapport of goedgekeurd, of wordt er een verbetervoorstel opgesteld en naar de taxateur verzonden.

Bij het afsluiten van een hypotheek voor uw nieuwe huis is een taxatierapport nodig. Dit rapport wordt gebruikt om de hoogte van uw hypotheek vast te stellen. U kunt zonder taxatie dus geen hypotheek krijgen en daarmee geen huis aankopen zonder eigen middelen. Ditzelfde geldt ook voor nieuwbouwwoningen. Bij een nog te bouwen woning wordt de waarde van het huis bepaald door vastgelegde informatie zoals begrote bouwkosten en bouwtekeningen.

Doorgaans is een taxatierapport bij de meeste geldverstrekkers zes maanden geldig. Dit betekend dat u na zes maanden geen hypotheek meer kan aanvragen op basis van het rapport. De datum waarop het rapport is uitgebracht wordt door het desbetreffende validatie-instituut vergrendeld waardoor het ook niet mogelijk is om datum zomaar te veranderen. In overleg en na toestemming van het validatie-instituut is dit eventueel wel mogelijk aan de hand van een ‘update’, waar de taxateur nieuwe foto’s neemt en de kadastrale informatie nogmaals opvraagt.

In de meeste gevallen wordt een taxatie uitgevoerd na het ondertekenen van het koopcontract. In de periode van kopen onder voorbehoud van financiering gaat u als koper aan de slag met het rondkrijgen van de financiering. De taxatie wordt dan uitgevoerd om de hoogte van de hypotheek te bepalen. Het is belangrijk dat u de taxatie uit laat voeren voordat de voorwaarden van het koopcontract verlopen omdat de taxatie invloed heeft op de hoogte van uw financiering.

Betrouwbaar taxatierapport nodig?

Laat uw gegevens achter en onze erkende taxateurs nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie