Eerst je huis verkopen of eerst een nieuw huis kopen?
Wanneer je wilt verhuizen naar een nieuw huis moet je de beslissing maken of je je huidige huis eerst verkoopt, of eerst een nieuw huis koopt. Twijfel jij wat de juiste keuze op dit moment is? In deze blog geven we tips hoe je deze beslissing kunt nemen.
Marktontwikkelingen
Of je je huidige huis beter eerst kunt verkopen of beter eerst een nieuw huis kunt kopen is conjunctuurgevoelig. Dit heeft dus allemaal te maken met de economie en de markt, ofwel vraag en aanbod.
Jaren geleden (met name in de huizencrisis in 2008) verkochten veel mensen eerst hun huis, voordat ze een nieuw huis kochten. Doordat het aanbod hoger was dan de vraag, waren veel mensen bang dat ze hun huis anders niet op tijd zouden verkopen.
Op dit moment is de trend juist andersom. De huizenmarkt staat op zijn kop; Het aanbod is schaars terwijl de vraag naar huizen blijft stijgen. Veel mensen kiezen er daarom voor eerst een nieuw huis te kopen. De kans dat zij daarna hun huidige huis verkocht krijgen is in de huidige huizenmarkt groot.
Voor- en nadelen
Maar de keuze of je je huidige huis beter eerst kunt verkopen of dat je beter eerst een nieuw huis kunt kopen is niet alleen afhankelijk van de marktontwikkelingen. Beide keuzes hebben voor- en nadelen. Het is belangrijk dat je een keuze maakt waar jij je prettig bij voelt.
Eerst je huis verkopen: De voordelen
Wanneer je je huidige huis eerst verkoopt heeft dat vooral financiële voordelen. Je weet wat je huidige huis heeft opgebracht en kunt hierdoor met meer financiële zekerheid op zoek gaan naar een nieuw koophuis. Bovendien voorkom je dubbele woonlasten.
Daarnaast heb je, wanneer je ervoor kiest je huidige huis eerst te verkopen, geen tijdsdruk omdat je dubbele maandlasten wilt voorkomen. Je kunt hierdoor het beste bod afwachten en hoeft niet onder druk tegen een lage(re) prijs te verkopen.
Eerst je huis verkopen: De nadelen
Zodra je huidige huis is verkocht heb je tot aan de overdrachtsdatum de tijd om een nieuw huis te vinden. In de huidige woningmarkt is de overdracht vaak al erg snel, omdat de nieuwe bewoners zo snel mogelijk willen intrekken. Het kan dan gebeuren dat je op zoek moet gaan naar een tijdelijke tussenoplossing, zoals het huren van een woning of intrekken bij familie of vrienden. Dit kan financieel nadelig uitpakken omdat je maandlasten hierdoor kunnen stijgen en je vaak ook gebonden bent aan een bepaalde contractduur.
Eerst een huis kopen: De voordelen
Als je ervoor kiest eerst een nieuw huis te kopen ben je verzekerd van een dak boven je hoofd. Je hoeft je geen zorgen te maken om tijdelijke woonruimte en een dubbele verhuizing. Daarnaast kun je meteen toeslaan als jouw droomhuis voorbij komt.
Eerst een huis kopen: De nadelen
Het kopen van een nieuw huis voordat je oude woning is verkocht brengt wel een financieel risico met zich mee. In de meeste gevallen heb je de opbrengst van je huidige woning nodig om je nieuwe huis te financieren. Je kunt echter pas gebruik maken van de waarde van je huis als dit daadwerkelijk is verkocht. Je zult dan eerst een overbruggingskrediet moeten afsluiten bij de bank. Zodra de verkoop van je oude huis rond is, los je deze lening af. Hiervoor moet je bij een bank vaak kunnen aantonen dat je in staat bent dubbele woonlasten te dragen.
Daarnaast loop je het risico dat je huidige huis minder opbrengt dan verwacht. Je zult dan een hogere hypotheek moeten afsluiten of meer eigen geld moeten inbrengen.
Hoe maak je de keuze?
Wij raden aan om allereerst je financiële situatie goed in kaart te brengen. Als je financieel sterk in je schoenen staat kun je ervoor kiezen eerst een nieuw huis te kopen en dan pas te verkopen. Zeker in de huidige huizenmarkt is het risico dan vrij laag. Wil je meer financiële zekerheid? Overweeg dan om je huidige woning eerst te verkopen, zodat je weet waar je aan toe bent bij het zoeken van een nieuw huis.
Laat je dus goed adviseren door een financieel adviseur en een makelaar. Tijdens een hypotheekgesprek worden jouw financiële mogelijkheden in kaart gebracht en de makelaar kan jou meer inzicht bieden in de huidige markt.